Manic Miner
Manic Miner - náhled

We aktuálně nemít recenzi pro tuto hru. Napište jeden a nabízet to v nabízí subforumnebo poslat to přímo k našemu collectiveAB@outlook.co

...

Historie zábavy v podobě on-li

PHOTO by Pxhere, Public Domain CC0 Každý z nás si rád občas zahraje hru, kromě stolních, deskových či karetních her nás už desítky let provázejí videohry a on-line hry, jenž pokrývají škálu platforem ? od domácí konzole přes arkádové systémy po naše mobilní zařízení.

Začátky

Pojďme se podívat na rané dny, kdy britský profesor Douglas vytvořil v roce 1952 OXO, což byla první počítačová hra na počítači EDSAC na univerzitě v Cambridge. Alexander Shafto Douglas měl během svojí plodné kariéry řady úspěchů a vydal mnoho publikací, čímž si vysloužil i Řád britského impéria. O šest let později se na druhé straně Atlantiku v New Yorku podařilo Williamu Higinbothamovi stvořit hru Tenis for Two (Tenis pro dva) na velkém analogovém počítači. Za čtyři roky poté Steve Russel v institutu v Massachusetts vynalezl počítačovou bojovou hru Spacewar!. Jednalo se o úplně první hru, co se dala hrát na vícero počítačových instalacích.

Herní konzole

Brown box se nazývala herní konzole, která vydláždila cestu úplně nové herní technologii a způsobu hraní. Dnes se nachází například v národním muzeu americké historie. V roce 1967 R. Bear s kolegy vytvořil herní systém, který byl určený pro více hráčů a více programů, a daly se na ní hrát různé hry, včetně dámy, ping pongu a pár sportovních her. Později na začátku sedmdesátých let se objevily na trhu konzole Magnavox, ale jejich prodej netrval dost dlouho díky nezdařilému marketingu.

Arkádové hry

Japonské značky Taito a Sega patřily mezi první společnosti, jenž si uvědomily zájem veřejnosti o arkádové hry, jako o nový žánr počítačových a konzolových her. Princip tohoto druhu her je, že se obtížnost čím dál tím zvyšuje, obvykle s postupujícími úrovněmi. Ty bývají také velmi často omezené časem. Tyhle hry staví na postřehu hráče, jeho dovednosti zapamatovat si určité prvky a automatizované pohyby, dál na logickém myšlení, ale i hbitosti prstů hráče či jeho schopnosti koncentrace anebo trpělivosti. Značka Atari začala s prodejem skutečné elektronické hry Pong a hry se začaly objevovat také na veřejných místech, jako byla třeba nákupní střediska. A nejenom to, díky stále větší dostupnosti se konzole dostaly také do běžných domácností. Ke konzoli přibyl joystick a kolem domácího hraní se začala budovat a rozvíjet celá nová herní komunita. PHOTO by Pxhere, Public Domain CC0 Trojrozměrné hraní Díky rychlému pokroku počítačových technologií a přístupu k internetu se začala rozvíjet i hra trojrozměrná. Na trhu se objevila konzole PlayStation od japonské společnosti Sony a firma Nintendo přišla s kazetovým systémem Nintendo 64. Sega se také pokusila prorazit s konzolí, ale jednalo se o neúspěch a Sony dál kralovala svým typem konzole.

Moderní doba her

Díky počítačům, internetu a mobilním zařízení se odstartovala úplně nová epocha her. Kromě nových akčních, závodních, sportovních her si taky historicky populární hry získaly místo v on-line světě, jako klasický solitér, poker a jeho oblíbené varianty a všemožné tradiční logické hry se objevily v podobě počítačových her či on-line aplikací. Hry se začaly dál rozšiřovat na platformy sociálních médií, za zmínku stojí veleúspěšná hra Angry Birds, která byla později zpracovaná do animovaného filmu. Sony v roce 2016 přišla s PlayStation 4 Pro, Nintendo pak zareagovalo s Nintendo Switch, systémem, co umožňuje televizní ale i kapesní hraní. Mobilní hraní aktuálně patří mezi ty nejpopulárnější a herní průmysl se ubírá směrem k virtuální realitě. Letos se do popředí zájmu dostala akční střílečka Cyberpunk 2077 (možnost hry na PlayStation, Xbox i PC), závodní hra F1 2021 (PlayStation, Xbox i PC) nebo akční Days Gone (PlayStation, PC). Celkové prvenství si však pořád drží hra Minecraft, která byla uvedená už před deseti lety.

Budoucnost herního odvětví

Již zmíněná virtuální realita bude jistě dominovat nadcházející letům, možná i dekádám. Očekává se vylepšování a vývoj tak zvané smíšené reality, kdy dochází ke kombinaci virtuální a rozšířené reality. Bude čím dál tím dostupnější, využívat další specifické smysly, jako například hmat či uvěřitelnější herní design. Nicméně se kreativní zpracování a způsob her ubírá různými směry, určitě však budou mít neustále velký sociální, komunikační, vzdělávací i kulturní dopad. Záleží nejspíš na každém, jak svoje hraní uchopí.  

  1. Angelo (9.11.2021)
Historie zábavy v podobě on-li -
Autor:
2 + 3 (Opište první číslo)
Obsah :